Mette

Mette en Kato zijn vier handen op één buik sinds de eerste kleuterklas. In de tweede kleuterklas werden ze gesplitst, maar hun vriendschap overleefde dat. Tijdens de speeltijd bleven ze elkaar opzoeken, en nu zitten ze opnieuw samen in de klas.

Afgelopen weekend gaf Mette een feestje voor haar vijfde verjaardag. Kato vroeg heel lief 'mama, jij wil wel een cadeautje maken he voor Mette?'. Dus liet ik maar wat strijk staan, koos Kato een stofje in Mette's lievelingskleur rood en kozen we samen voor een pop met bijpassend rokje. En met heel veel gepuzzel geraakte er uit het metertje Petit Pan ook nog een rokje voor Kato.



Iets zelfgemaakt kado geven, vind ik niet zo vanzelfsprekend. Daarbij komt dat Mette een heel andere lichaamsbouw heeft dan kleine fijne Kato. We kozen voor het rokje Pauline uit het nieuwe boek Zelfgemaakte kleertjes 2, maar ik voegde knoopsgatelastiek toe voor de pasvorm en voering om ook winterproof te zijn.


Zo'n knoopsgatenelastiek, daar moet ik altijd even over nadenken om dat zo proper mogelijk afgewerkt te krijgen. Deze keer bekeek ik één van Felix zijn broekjes (die hij kreeg bij zijn geboorte) eens goed, en ervoer een aha-erlebnis. Voor uw en mijn geheugen fotografeerde ik wat ik deed. Ik maakte langs weerskanten van het beleg 2 knoopsgaten waartussen de knoop precies past, en naaide het uiteinde van de elastiek daarnaast vast. Op foto wordt dat dan dit: 


Helemaal afgewerkt ziet dat er dan zo uit vanbinnen: 


Voor Kato maakte ik een 4 jaar, die zeker ruim genoeg is, gelukkig zit er elastiek bij in! Voor Mette maakte ik een 6 jaar. Ik vergeleek de maattabellen met die van JBC, waar de mama van Mette regelmatig kleertjes koopt, en daar komt het overeen met een 122. De voering knipte ik iets minder wijd, omdat het rokje niet meer volume nodig had. Kato wou maar al te graag haar exemplaar showen, Lukas moet u erbij nemen. 



Eén - twee - drie - piano!



En samen met een Tante Hilde-pop, werd dit het cadeautje voor Mette: 


Gelukkige verjaardag Mette!


9 opmerkingen:

  1. Zo'n schoon stofke! En goed gebruikt ook, twéé rokjes én een pop, wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! En merci voor de tip voor de knoopsgatenelastiek. Ik vroeg me vandaag nog af hoe ik dat zo mooi afgewerkt kon krijgen. Ik ga het meteen pinnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga Kato ook op mijn feestje vragen, ik wil ook wel zo n rok én een pop :-) lol
    Prachtig gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superschattig! Heel mooi gedaan, dat wordt vast een hit op dat feestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat puzzelen is zoooo herkenbaar :) en altijd de moeite waard hé!
    Mooi mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is zo mooi! Dat stofje is echt prachtig en ideaal voor zo'n zwierig rokje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel mooi!
    Ik wou vandaag ook beginnen aan dat rokje voor m'n dochtertje maar die matentabel klopt helemaal niet overeen met mijn dochters... mijn 4-jarige heeft een omtrek van 58cm dus een stuk minder als in de boek.
    Zelfs de omtrek van m'n 6-jarige meid is veel kleiner.
    Maar nu ik hier deze uitleg van die elastiek lees, ga ik me er maar aan wagen en gewoon een 4 jaar maken.

    BeantwoordenVerwijderen