Mie Katoentje leest: 13 boekentips

Vanaf het eerste leerjaar verslond ik letters. Ja, letters, u leest het goed. Want naast boeken las ik altijd en overal alles: de ingrediënten van de hagelslag tijdens het eten, de gebruiksaanwijzing van de wc-eend op het toilet, de nummerplaten onderweg. Je kon het zo gek niet bedenken, of ik had het gelezen. In de bib las ik werkelijk alle boeken per leeftijdscategorie, en dan schoof ik op naar de volgende. Bij het slapengaan las ik nog uren verder met een zaklamp onder mijn deken, eens ik "in" een boek zat was ik nog maar moeilijk te stoppen.




Met het moederschap verwaterde het lezen wat. Tijdens de zwangerschap van Lukas begon ik dan te naaien, en viel het lezen zo goed als stil. Tijdens vakanties haalde ik mijn leesachterstand in, en ging er een hele lading dwarsliggers mee in de koffer. Ik herontdekte het plezier van het lezen toen ik van job veranderde, en ik me opnieuw "in slaap las" tijdens de slapende nachten. Maar al bij al bleef het lezen beperkt. 

Dat veranderde toen ik vorig jaar een e-reader kreeg voor kerst. Sindsdien ben ik weer verslaafd. Ik las op nog geen jaar tijd minstens dertig boeken. En ik deel de beste graag met jou :-)

Net als op prachtige stofjes, kan ik ook verliefd worden op heerlijke boeken. Soms begint die liefde al voordat ik het boek nog maar heb opengeslagen, door een mooie kaft of een indrukwekkende titel. Zo las ik ooit "Was alles maar konijnen" van Renske de Greef. Achter zo'n prachtige titel kan toch niet anders dan een mooi boek schuilen? Vaak worden mijn verwachtingen ingelost (zoals bij bovenstaand boek het geval was), soms ook niet. Desalniettemin lees ik het boek toch volledig uit. Ik kan dat echt niet, een boek niet uitlezen, want misschien wordt het toch nog interessant? 





Suzanne Collins: De hongerspelen

Panem, het land dat ooit bekendstond als Noord-Amerika, wordt getekend door het keiharde regime van het Capitool. Als Katniss' zusje wordt ingeloot voor de jaarlijkse Hongerspelen, waarin 24 jongeren strijden op leven en dood, neemt Katniss haar plek in. Hoe ver zal ze gaan om te overleven?

Eigenlijk is dit een kinderboek, maar het kon mij ook zeker bekoren. Big Brother meets science fiction. Ook de andere delen van de trilogie, "Vlammen" en "Spotgaai" las ik in één ruk uit. Als ik lees, gaat mijn verbeelding de vrije loop. Dat maakt dat ik verfilmingen altijd teleurstellend vind, dus die laat ik aan mij voorbijgaan. Voor mij geldt: het boek is altijd beter ;-)


Paolo Giordano: Het menselijk lichaam

Alessandro werkt als legerarts in Afghanistan, waar zijn compagnie voor zes maanden is gestationeerd. Samen met hem zijn duizenden soldaten uitgezonden, allen jongemannen die een beladen verleden met zich meedragen en die hun alledaagse bestaan wilden verruilen voor een avontuurlijk leven in vijandig gebied. Wat brengt hen ertoe om hun leven in de waagschaal te stellen? En wat doet het met hun jonge geesten om te leven zonder hun vrouwen en geliefdes, en om de dood voor het eerst zo bewust in de ogen te kijken?

Giordano beschrijft met een weergaloos psychologisch inzicht hoe naïeve jongens door de harde werkelijkheid gedwongen worden verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, voor andere mensen en voor hun daden. Ik las eerder al "De eenzaamheid van de priemgetallen" (ja, enkel en alleen al om de titel) en vond dat een toppertje. "Het menselijk lichaam haalt mijns inziens niet hetzelfde niveau, maar ik vond het zeker wel een goed boek. "Het zwart en het zilver" las ik ook, maar vond ik eerder langdradig. 


Tom Rob Smith: De boerderij

Voor Daniel komt het als een schok dat zijn moeder, Tilde, is opgenomen in een inrichting. Ze lijdt aan achtervolgingswaanzin, beweert Daniels vader. Maar Tilde, inmiddels ontsnapt, vertelt een heel ander verhaal. Wie van de twee vertelt de waarheid?

Tom Rob Smith speelt in deze psychologisch thriller een spel met waarheid en leugen, en sleept je mee in de spannende zoektocht naar de waarheid. Ik las eerder al Kind 44, Agent 6 en Kolyma, over het Rusland ten tijde van Stalin, ook echte aanraders!


Terry Hayes: Ik ben pelgrim

Pelgrim is de codenaam van een man die niet bestaat. De geadopteerde zoon die uitgroeide tot één van de beste spionnen. Een man die, voordat hij van de aardbodem verdween, het ultieme boek schreef over forensisch onderzoek. Het is dat boek dat hem een jaar later in een obscuur hotel in Manhattan doet belanden, waar het lichaam van een onherkenbaar verminkte jonge vrouw werd gevonden. Wat begint in een moordonderzoek zonder aanwijzingen, verandert in een zoektocht naar een onbekende vijand die een weerzinwekkend plan tot uitvoer wil brengen.

Een omvangrijke thriller waarvan iedere pagina het lezen waard is. Een knap en vakkundig uitgewerkt plot, meeslepend van begin tot einde.


Nicci Gerrard: Huis van herinneringen

Eleanors kinderen vinden het de hoogste tijd dat hun halfblinde, 94 jaar oude moeder naar een verzorgingshuis gaat. Eleanor stemt daarmee in, maar staat erop haar bezittingen zelf uit te zoeken, in plaats van die taak aan de familie over te laten. Ze heeft namelijk het een en ander te verbergen. Nadat haar eerste poging om haar geheimen te vernietigen eindigt in een bijna fatale brand, draagt haar kleinzoon zijn vriend Peter voor om haar te helpen. Gaandeweg ontstaat er een vriendschap tussen deze twee en vertelt Eleanor haar verhaal aan Peter.

Boek vol weemoedige herinneringen die voor het eerst in stukjes uitgesproken worden. Even beklijvend en aanklampend als alle andere boeken van Nicci Gerrard.


Nicci Gerrard: Nooit vergeten

De verdwijning van de jonge Johnny verandert de levens van zijn familie en vrienden voorgoed. Hoe ga je verder als je nooit zult weten wat er is gebeurd? Wanneer stop je met op hem te wachten, met hopen? Jaren gaan voorbij. Maar dan keert Johnny ineens terug. Een onverwacht en moeilijk moment: hoe begin je opnieuw?

Nicci Gerrard (de vrouwelijke helft van het thrillerschrijversechtpaar Nicci French) beschikt overhet talent om mij iedere keer weer mee te slepen in haar romans.


Graeme Simsion: Het Rosie project

De autistische Don Tillman doceert genetica aan de universiteit. Hij is superintelligent, kan geweldig koken en is op zoek naar een vrouw. Door zijn sociale onhandigheid is hij echter nooit verder gekomen dan een eerste date. Met behulp van een zestien pagina's tellende vragenlijst hoopt hij zijn perfecte partner te vinden. Dan komt Rosie in zijn leven: verre van perfect, maar is dat wel nodig?

Een boek met een hoek af, hilarisch en tegelijkertijd heel leerrijk. Het vervolg, Het Rosie effect, vond ik heel wat minder, waarschijnlijk gewoon te veel van hetzelfde. 


Griet Op de Beeck: Vele hemels boven de zevende

Vijf mensen, met elkaar verbonden, vertellen hun verhaal. Over onverwacht geluk dat de dingen moeilijk maakt, over geheimen die te groot lijken, over de complexe kunst van het jong zijn, over obstakels die bergen worden, amper te beklimmen, over blijven proberen, tot waar geen mens meer verder kan. De vijf personages vechten meer met zichzelf dan met elkaar in dit bestaan dat belachelijk mooi en geweldig lastig is, allemaal tegelijk.

Een in alle opzichten indrukwekkend debuut, een boek om te verslinden en dan spijt te hebben dat het uit is.


Griet Op de Beeck: Kom hier dat ik u kus

Deze roman vertelt het verhaal van Mona, als 24-jarige en als 35-jarige. Het is een verhaal over waarom we worden wie we zijn, geschreven met humor, scherpte en veel schaamteloze eerlijkheid. Over ouders en kinderen. Over kapotte mensen en hoe zij ongewild ook anderen kapotmaken. Over waar verantwoordelijkheid eindigt en schuld begint. Over geheimen en eenzaamheid. Over ziekte en zwijgen. Over de gevaren van sterk zijn. Over vergeten en niet kunnen vergeten. Over jezelf durven redden. En natuurlijk ook nog over de liefde. Omdat dat alles is wat we hebben, of toch bijna.

Alweer een pareltje om in één adem uit te lezen.


Myrthe van der Meer: Paaz

Als Emma van de ene op de andere dag opgenomen wordt op de paaz (psychiatrische afdeling in een algemeen ziekenhuis), weet ze één ding zeker: hier is een fout gemaakt. Ze heeft namelijk een leuke baan, een geweldige vriend en een goed leven, dus dat ze dood wil kan dan toch geen probleem zijn?

Voor mij als "psychologisch assistent" was het heel interessant om te lezen hoe iemand een verblijf in de psychiatrie ervaart, vlot geschreven autobiografisch getinte roman. Ik las ook nog het vervolg 'Up' en 'Kalf', maar die konden me minder bekoren. 


S.K. Tremayne: Ijstweeling

Eén van de indentieke tweelingdochters van Sarah sterft. Maar kan ze zeker weten wie van de twee? Beleeft de overgebleven dochter een identiteitscrisis, of begroeven ze de verkeerde dochter? Wat gebeurde er echt op de fatale dag dat één van haar dochters overleed? En wat heeft haar man daar mee te maken?

Een boek dat mij constant liet meedenken en van mening deed veranderen. 


John Green: Een weeffout in onze sterren

Vanaf het moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten bij een praatprogramma voor tieners met kanker, lijkt er geen ontsnappen aan de aantrekkingskracht. Als ze naar Amsterdam reizen om op zoek te gaan naar de mysterieuze schrijver van hun lievelingsboek, neemt hun leven een wending die ze zich niet hadden kunnen indenken.

Een meesterwerk dat door merg en been gaat, dat kracht geeft en vernietigt, dat ieder godsblij maakt dat hij leeft. 


Jodi Picoult: De verhalenvertelster

Sage werkt in een bakkerij. Ze raakt bevriend met Josef, een aardige oude man die vaak met zijn hondje door de buurt wandelt. Tot de dag dat hij haar een foto van zichzelf laat zien in SS-uniform, vertelt dat hij wil sterven en haar vraagt om hem daarbij te helpen. Sage's grootmoeder Minka, met wie ze een sterke band heeft, is een overlevende van de Holocaust. Ooit was Minka een vrolijk meisje dat ervan droomde schrijfster te worden. Maar die dromen vielen in duigen toen ze naar Auschwitz werd gedeporteerd. Hoe vallen deze twee vriendschappen te rijmen met elkaar? En wat moet ze doen met de bekentenissen van Josef?

Voor mij hét boek van het jaar, dat me aan het bakken zette (mmm, shallah's), dat me liet lachen en wenen, en dat nog lang in mijn hoofd bleef hangen. 



Eerder vertelde ik al over onze leukste kinderboeken


Welke boeken lazen jullie onlangs en raden jullie aan? En wanneer lezen jullie?



Een reactie is altijd fijn!

6 opmerkingen:

  1. Ik las graag het ei van oom trotter, grappig, maar dit boek is echt blijven hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die las ik ooit ook, maar ik zou echt niet meer weten waar die over ging ;-)

      Verwijderen
  2. Mooi overzicht, direct enkele boeken noteren. Ik was vroeger ook zo'n veellezer en nu heel wat minder. Ik lees nu 'ik reis alleen' van samuel bjork, maar de ouderwetse papieren versie :-). Mijn oudste zoon erfde de leesmicrobe en ik vind het super om voor hem boeken uit te kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De dochter hier voorlopig nog niet, ik hoop zo dat het nog komt!

      Verwijderen
  3. Bij mij is het ook alweer veel te lang geleden dat ik wat las, ik was vroeger net als jij! Mijn laatste was Het Diner van Herman Koch, en da's alweer een jaar geleden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh tof tof tof, ik hou ook van boeken!
    En die nummerplaten, zo herkenbaar, dat doe ik dus ook, hè! :-)
    Ik heb in de zomervakantie veel gelezen en nu ben ik precies wat stilgevallen. Dringend tijd dat ik mijn aanwinsten van de boekenbeurs eens wat meer aandacht geef :-) De meeste haal ik in de bib. Ik heb mijn pinterest-lijstje "om in de bib te halen" weer mooi uitgebreid met jouw tips, dank om ze te delen!!!

    BeantwoordenVerwijderen